Na co dzień przed wejściem do Pałacu Książęcego mijamy dwie monumentalne rzeźby, są to Boginie Zwycięstwa. Powstały one w 1874 roku z inicjatywy księcia żagańskiego Napoleona Ludwika de Talleyrand. W Archiwum Państwowym w Zielonej Górze zachował się szkic – projekt wykonania. Wykonawcą była znana berlińska firma odlewnicza prowadzona przez Augusta Castnera, który otrzymał zlecenie od samego Króla Pruskiego. Rzeźby te postawiono naprzeciw siebie, przy samym wejściu do rezydencji książęcej, a była to wyłącznie kompozycja artystyczna do planowanych zmian w ogrodzie parkowym. Rzeźby bogini Wiktorii zaczerpnięte są ze wzoru berlińskiego rzeźbiarza Christiana Daniela Raucha. 17 czerwca 1874 roku odbyło się uroczyste ustawienie rzeźb z udziałem księcia Napoleona.
Dwa lata wcześniej 25 czerwca 1872 roku w Żaganiu, na Placu Nicejskim, (obecnie Plac Wolności w miejscu Pomnikiem Chrystusa Króla) odsłonięto pomnik upamiętniający zwycięstwo Prus nad Austrią z 1866 roku. Zwieńczenie kolumny stanowiła rzeźba bogini Wiktorii, według wzoru wcześniej wspomnianego Christiana Daniela Raucha, co możemy zobaczyć na zdjęciu z początku XX wieku. Zapewne książę żagański mógł podziwiać w/w pomnik co stanowiło idee do realizacji kompozycji rzeźb Bogini Zwycięstwa przed Żagańskim Pałacem. Przypuszczalnie pierwowzorem projektu pomników Wiktorii w parku były dwie rzeźby z 1857 roku, stojące przed oranżerią zamkową w Schwerin na terenie Meklemburgii Pomorza Przedniego.
LEAVE A REPLY